- Öğrenme kazanımları bir dersle ilgili olarak yazılır. Bir öğrencinin bir dersi öğrenme sürecinin sonunda, öğrencinin bilmesi, yapması ve uygulaması gereken bilgi, beceri ya da tutumlardır (diğer bir ifadeyle dersin sonunda öğrencilerin sergilemesi gereken özellikleri, kazanımları ifade eder).
- Öğrenme kazanımları yazılırken AŞAĞIDAKİLER YAPILMALIDIR;
- “Öğrencim, dersin sonunda hangi bilgi, beceri ya da tutumlara sahip olmalıdır?” sorusu sorulmalı ve öğrenme kazanımları verilecek bu cevaba göre belirlenmelidir.
- Öğrenci tarafından ulaşılabilir ve öğretim üyesi tarafından gözlemlenebilir/ ölçülebilir olmalıdır. Ölçme ve değerlendirme sırasında bu kazanımların ölçülebilmesi gerekir.
- Kolay anlaşılabilir olmalı, karmaşık cümleler içermemelidir.
- Her kazanım için tek bir fiil kullanılmalıdır.
- Kullanılacak olan fiiller, o dersin sınavlarında sorulabilecek olan soruların içeriği ile (tanımla, hesapla, yorumla, göster, analiz et, değerlendir, tartış vs.) uyumlu olmalıdır
- Çizebilme, gösterebilme, problem çözebilme, açıklayabilme, örnek verebilme, hatırlayabilme, tasarlayabilme, uygulayabilme, eleştirebilme, karşılaştırabilme, çalıştırabilme, listeleyebilme, kullanabilme, analiz edebilme vs. gibi fiiller kullanılabilir.
- Öğrenme kazanımlarının yazılmasında, bilişsel, duyuşsal ve davranışsal olarak sınıflandıran sınıflandırma sistemlerinden faydalanılması önerilir (Bloom’s Taksonomisi vb.).
- Öğrenme kazanımları yazılırken AŞAĞIDAKİLER YAPILMAMALIDIR;
- Öğretim elemanının derste yapacakları yazılmamalıdır
- Herhangi bir dersteki konuların başlıkları öğrenme kazanımı olarak ifade edilmemelidir
- Çok sayıda öğrenme kazanımı yazılmamalıdır (ortalama 8-10 adet olmalıdır).
- Bilmek, anlamak, öğrenmek, aşina olmak, maruz kalmak, haberdar olmak gibi belirsiz fiillerden kaçınılmalıdır. Bu terimler öğrenme kazanımlarından ziyade öğretme amaçlarına yöneliktir ve ölçümü güçtür.
- Doğru ve Yanlış Öğrenme Kazanımları Tablo 6’da örnek olarak verilmiştir.
TABLO 6. Doğru ve Yanlış Öğrenme Kazanımı Örnekleri
YANLIŞ ÖRNEK
|
DOĞRU ÖRNEK
|
Yazılım hazırlamada kullanılan bazı teknikleri öğretebilme.
|
Yazılım hazırlamada kullanılan bazı teknikleri uygulabilme.
|
Mühendislik uygulamalarında kullanılan çağdaş teknikler ve hesaplama araçları
|
Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme.
|
Makro ölçekteki akışkanlar mekaniği ile moleküler dinamik arasında bir ilişki kurarak makro ölçekteki olayların temelini kavrayabilme.
|
Makro ölçekteki akışkanlar mekaniği ile moleküler dinamik arasında ilişkiler kurabilme.
Makro ölçekteki olayların temelini kavrayabilme.
|
Örnek Ders Kazanımı: (Okul ve Gençlik Döneminin Sağlık Sorunları - UÜ Tıp Fakültesi)
- Okul ve gençlik dönemini tanımlayabilme.
- Bu döneme ait bedensel ve ruhsal özellikleri genel anlamıyla açıklayabilme.
- Okul çevresinin sağlık üzerine etkilerine örnekler verebilme.
- Okul ve gençlik döneminde sık karşılaşılan sağlık sorunlarını tanıyabilme.
- Bu sorunları önlemek için neler yapılabileceğini açıklayabilme ve uygulayabilme.
- Türkiye’de okul ve gençlik döneminin sağlık durumu ile ilgili sayısal verileri yorumlayabilme.