İç Kontrol Nedir?


İç kontrol;  kurumun, yönetimi ve personeli tarafından hayata geçirilen, belirlenmiş hedeflere ulaşmasında ve misyonunu gerçekleştirmesinde makul bir güvence sağlamak üzere tasarlanmış ve kurumun genelini etkileyen bütünleşmiş bir süreçtir.
İç kontrol sadece finansal işlemler ve raporlama ile ilgili değil; yönetimi, idare süreçlerini, stratejiyi ve kurumun diğer faaliyetlerini kapsayan tüm kontrolleri ifade eder.
Her kurumun iç kontrol sistemi aynı değildir. Kurumlar ve kontrolleri; organizasyon yapısına, kurum kültürüne ve yönetim felsefesine göre farklılaşır.


İÇ KONTROLÜN AMAÇLARI

 

İÇ KONTROLÜN YASAL DAYANAKLARI 
İç kontrol sitemine ilişkin düzenlemeleri içeren yasal mevzuat:

 

KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİNİN BİLEŞENLERİ

  1. Kontrol ortamı standartları  
    • Etik değerler ve dürüstlük.
    • Misyon, organizasyon yapısı ve görevler
    • Personelin yeterliliği ve performansı
    • Yetki devri
  2. Risk değerlendirme standartları
    • Planlama ve programlama
    • Risklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi
  3. Kontrol faaliyetleri standartları
    • Kontrol stratejileri ve yöntemleri
    • Prosedürlerin belirlenmesi ve belgelendirilmesi
    • Görevler ayrılığı
    • Hiyerarşik kontroller
    • Faaliyetlerin sürekliliği
    • Bilgi sistemleri kontrolleri
  4.  Bilgi ve iletişim standartları
    • Bilgi ve iletişim
    • Raporlama
    • Kayıt ve dosyalama sistemi
    • Hata, usulsüzlük ve yolsuzlukların bildirilmesi
  5.  İzleme standartları
    • İç kontrolün değerlendirilmesi
    • İç denetim

Kamu İç Kontrol Standartları COSO modeli, INTOSAI Kamu Sektörü İç Kontrol Standartları Rehberi ve Avrupa Birliği İç Kontrol Standartları çerçevesinde 
18 Standart, 79 Genel Şart belirlenmiştir.


İÇ KONTROLDE ROL VE SORUMLULUKLAR 
İç Kontrolün etkinliğinde en büyük rolü yönetim üstlenir. İdareciler iç kontrol sisteminin etkili bir biçimde işlediğinin güvencesini verebilmek için uygun politikalar oluşturmalı ve güvence sağlamalıdırlar.
Kurumun tüm personeli görevlerini yerine getirirken belirli faaliyetlerin yerine getirilmesini amaçlar. Bu faaliyetler birimin diğer faaliyetleri ile birleşerek birim hedeflerine, birim hedefleri de bir bütün olarak kurum hedeflerine ulaşılmasını sağlar. Kurumun her seviyesinde görev alan çalışanlar, iç kontrol sisteminde kullanılacak bilgileri üretir, kontrolleri etkileyen faaliyetlerde bulunur. Bu nedenle tüm çalışanlar iç kontrolün bir parçasıdır ve uygulanmasından sorumludur.

Anasayfaya Dön

İçerik Ekleme Tarihi : [07-Eki-2019]

İçerik Görüntüleme : [15.348]